cam2editایده اصلی شکل گیری شهر های جدید ، سرریز کلان شهر ها، توزیع متناسب جمعیت،اشتغال در کشور،جلوگیری از وسعه بیرویه شهرهای بزرگ و جلوگیری از حاشیه نشینی بوده است.در راستای تحقق این اهداف نباید هویت شهری نادید گرفته شود.

با گذشت سالها ، شهروندان این شهرها به لحاظ هویت،حس نزدیکی کمتری با شهر برقرار نموده اند.این حس یک احساس غیرقابل انکار است که پیوند میان افراذ و جامعه را برقرار مینماید و پتانسیلی در جهت بهبود کمیت و کیفیت اسکان و اشتغال در این فضا توسط خود افراد بوجود می آورد.شهر جدید اندیشه در میان شهرهای جدید ساخت شده به لحاظ هویتی،ارتباط بیشتری با ساکنان برقرار کرده است.شادابی و سرزندگی در یک شهر برگفته از ویژگی های اساسی در چهارچوب شاخص های فیزیکی فضای شهری است.عملی که ویژگی های مقبول مکانی برای ملاقات های دوستاه ، اجتماعات فرهنگی ، سیاسی و احداث انواع بازارها را دارا میباشد.

در راستای نیل به این هدف،سعی بر آن شده مرکز شهر جدید اندیشه به صورتی طراحی و اجرا گردد ک با احداث فضاهای آشنا و مناسب برای ارتباط مراجعین خود موثر واقع گردد.طراحی مرکز شهر اندیشه با دیدگاه بهبود هرچه بیشتر هویت شهری شکل گرفت هات و ایجاد فضایی آمیخته با فرهنگ ایرانی اسلامی مورد توجه بوده است.

 

مبانی طراحی وشکل گیری فضاها

هیچ جلوه ای به اندازه معماری درمقیاس اجتماعی معرف فرهنگ ملت ها نیست . در معماری عناصر مهمی نقش دارد که یکی از مهمترین آن ها بازار است. بازار یکی از عناصر معماری شهر اسلامی است که هویت مسلمان ها در طول تاریخ با آن مشخص می­شود.

ایده طراحی هسته اصلی مرکز شهر اندیشه ، الگوی شهرسازی ایرانی – اسلامی در نظر گرفته شده که اساساً در مرکز شهرها،میدان،بازار و فضاهای فرهنگی مذهبی قرار دارد و سعی بر آن شده در پروژه مذکور این ویژگی ها لحاظ گردد.

بازار بزرگ ایرانی اسلامی شهر اندیشه با الهام از ساختار میدان نقش جهان اصفهان و جزئیات معماری میدان امام خمینی (ره)، میدان حسن آباد تهران، باغ فین کاشان، عفیف آباد شیراز، جلوخان مسجد آقا بزرگ کاشان، بادگیرها و گودال باغچه ­های یزد و نظایر آن، فضای شهری بی نظیری را در ترکیب میدان، مسجد و بازار فراهم نموده است که از عهد صفویه تاکنون بی نظیر است.

همچنین بازار در اطراف مجموعه و در پشت بدنه اصلی قرار داده شده است.

این پروژه در سه طبقه و در زمینی به مساحت ۵/۳هکتار و حدود ۱۲۳۰۰۰ مترمربع شامل کاربری های مختلف تجاری (۱۲۷۱ واحد)، فرهنگی، مذهبی، پارکینگ (۱۵۲۸ واحد) و … بوده و خوشبختانه نقطه آغاز این مهم در ۱۳ اسفند ماه در شهر اندیشه طی مراسمی با حضور  آقای مهندس نیکزاد مقام عالی وزارت و آقای دکتر حداد عادل ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی و نماینده شهرستان شهریار کلنگ زده شد و عملیات اجرایی آن در شهریور ۱۳۹۰ آغاز و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۴ بدست ریاست محترم جمهور افتتاح شد.

 06

طراحی پروژه به لحاظ یک عنصر شهری

موقعیت قرارگیری پروژه در سطح شهر بسیار شاخص است.این بنا در میان محور پیاده حرکت مردم از مقبره شهدای گمنام به طرف دانشگاه این شهر میباشد و از طرفی نیز در دو خیابان ۳۲ متری و ۲۴ متری طرفین خود را به هم متصل میکند.یادآور میشود قطع شدن مسیر پیاده رو توسط آبنمای روبروی مسجد در ایجاد تراکم مازاد جمعیت در مرکز پروژه  اهمیت به سزائی دارد.

پوسته زنده تجاری

نحوه قرارگیری رواق ها در اطراف باغ ایرانی و دسترسی به بخشی از فضای تجاری از طریق این پوسته ، علاوه بر درگر کردن مردم با حیاط مرکزی پروژه ، به زنده بودن فضای میدان به عنوان یک عنصر شهری ، کمک میکند.

راسته بازارها

به لحاظ فرم ، از هندسه کلاسیک ایرانی پیروی میکند.نحوه حرکت بدین صورت است که پس از طی مسیری ، یک هشتی نمایان میشود و یکنواختی طولانی بودن حرکت پیاده را از میان برمیدارد و علاوه بر آن سراها را جهت قرارگیری اصناف مختلف بوجود می آورد.

 محوریت مسجد در پروژه به عنوان شاخص

در بیشتر شهرهای تاریخی ایران ، مسجد به عنوان مرکز در کنار بافت تجاری(بازار) نقش مهمی را ایفا مینماید.در این پروژه نیز سعی بر این بوده در هر مسیری ، چه محورهای اصلی که مسجد دقیقاً در مرکز تلاقی دو محور اصلی پروژه واقع شده و چه در محورهای جانبی یعنی مسیرهای راسته بازار ، مسجد محوریت خود را حفظ کند.این عملکرد قطعاً یکی از شاخصه های قدیم معماری ایرانی را حفظ و صیانت مینماید چرا که بسیاری از شاخصه های معماری ایرانی که امروزه میبایست به عنوان پایه های معماری روز ایرانی ، مورد نظر معماران قرار گیرد ، به دست فراموشی سپرده شده است.

امروزه فضاهای شهری و ساختمان ها به گونه ای طراحی میشوند که به لحاظ فرهنگی از واقعیت معماری ایرانی -اسلامی فاصله گرفته و به یک معماری بدون هویت روی آورده است و نتیجه آن شهرهایی است که نظاره میکنید .

آبنما

در میدان اصلی و مرکزی این مجموعه آب نماهایی تعبیه شده است که شاخص تین آنها آبنمای مقابل مسجد است که با تصویر نمودن مسجد در خود بر عظمت و قداست این فضا تاکید میکند.

رواق

رواق عنصری است در معماری ایرانی که از لحاظ بصری و سای اندازی در پروژه فضایی دلچسب برای مراجعین فراهم میسازد.در این بازار رواق ها در سه طبقه ( گودال باغچه ، همکف و اول) برای حرکت افقی مردم تعبیه شده است و پوته خارجی بنا را ایجاد کرده ات و بدین ترتیب روند تکرار این عنصر معماری در نمای پروژه ریتم را که یکی از اصول طراحی معماری ات ایجاد نموده.در ضمن دید افراد از طبقه اول ، زیبایی باغ ایرانی را بهتر به نمایش میگذارد.تکرار و توالی رواق ها پرسپکتیوی را در محور اصلی ایجاد میکند که در نقطه مرکزی و تلاقی آن مسجد نمایان میشود.

فضاهای موجود در بازار

  • واحدهای تجاری(۱۲۷۱ واحد)
  • پارکینگ(۱۵۲۸ واحد)
  • بانک
  • مسجد – حسینیه
  • گالری اتومبیل
  • گالری مبل
  • گالری هنری
  • مهد کودک
  • زورخانه
  • آمفی تاتر
  • تالار پذیرایی
  • رستوران ایرانی
  • رستوران بین المللی
  • قهوه خانه سنتی
  • کافی شاپ
  • فست فود
  • سالن چند منظوره
  • آسانسور(۲۴ عدد)
  • پله برقی

 

ورودی ها

ممکن است در نگاه اول این پروژه به لحاظ فرم هندسی بیشتر درونگرا به نظر برسد ، اما با ایجاد ورودی های متعدد در آن این مسئله حل شده است.ورودی پروژه در جبهه های شرقی و غربی با پیش آمدگی راست های بازار در ۲ طرف مسجد و عقب قرار گرفتن مسجد ، کاملاً شاخص است و نقش دعوت کنندگی را به خوبی ایفا میکند.

در جداره های شمالی و جنوبی ، غیر از مسیر اصلی پروژه که همان محور مزار شهدای گمنام به دانشگاه میباشد ، ورودی های دیگری تعبیه شده که به دلیل تغییر ریتم و مکث در رواق ها کاملاً مشهود میباشد.

این ورودی ها به هشتی ها و در نهایت ب هراسته بازارها برخورد میکند.لذا با وجود فرم سنگین بصری حجم طراحی شده ، از لحخاظ کاربردی در ورود و خروج افراد شفافیت محیا است و این شفافیت شاید به نوعی موفقیت بخش ای تجاری و زنده بودن حیاط مرکزی به عنوان یک عنصر شهری را تضمین مینماید.محل ورود و خروج اتومبیل به گونه ای در نظر گفته شده که هم در نزدیکترین نقاط به جبه های شرقی و غربی باشد(به دلیل بلوارهای اصلی طرفین مجموعه) و م اینکه دید پیاده را در این جبهه ها از بین نبرد.

 

باغ ایرانی

نحوه عملکرد فضای بز و جویبار در پروژه برگفته از باغ فین کاشان میباشد.آب روان ، میان مسجد (عنصر ایرانی – مذهبی ) و گودال باغچه (عنصری معماری – ایرانی) به عنوان یک محور اصلی در حرکت است.

فضای سبز

برای فضای سبز این مجموعخ ، پوشش گیاهی کوتاه قامت پیشبینی شده تا در مسیر دید مسجد ، بازارها و سایراجزای بنا مانعی ایجاد نشود.

مسیر تردد کالسکه

در اطراف محور پیاده و آبنما در میدان مسیری برای حرکت کالسکه تعبیه شده که بر گرفته از میدان نقش جهان اصفهان میباشد و به پویایی میدان کمک به سزایی میکند و در جذب مردم جهت تفریح نیز تاثیرگذار میباشد.

فضاهای فرهنگی موقت

این فضاها جهت سرویس دهی به مردم در زمینه های مختلف مثل نمایشهای مفرح وسرگرم کننده  ، اجرای موسیقی ، نمایشگاههای فصلی و … در نقاط مختلف میدان قرار دارد.

15-8000 _DSC0435 14 pan2 12

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :