vv6

جامعه اطلاعاتی امروزه در کنار تحویل در تمام عرصه­های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و … مقوله اقتصاد را نیز متحول کرده است تا جایی که دیگر با روشهای سنتی اقتصادی نمی توان ادامه حیات داد. برای رقابت در بازارهای داخلی و به دنبال آن حضور در میدان رقابت بین المللی، همگی نیازمند ابزاری به نام تکنولوژی­های نوین ارتباطی هستیم.

بسیاری از اقتصادانان، متخصصان و آینده نگرها بر این عقیده­اند که در سالهای اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است که جهان را وارد عصر اطلاعات می­کند. این انقلاب بسیاری از جنبه­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق کرده است. در عصر حاضر علوم اطلاعات و اطلاع رسانی، مهم ترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محسوب می­گردد. در همین راستا مدیران این شرکت با حمایت شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و وزارت راه و شهرسازی سعی دارند با احداث  ساختمان تجارت الکترونیک اندیشه به عنوان نماد شهر الکترونیک اولین قدم اساسی را در این زمینه بردارند که این امر مستلزم حمایت و همکاری همه ارگان­های ذیربط می­باشد. امید است که به یاری خداوند با ساخت این مجموعه درشهر اندیشه به عنوان شهر پیشرو در زمینه تجارت الکترونیک زمینه ساز احداث مراکزی از این دست و ایجادمحیط شهری مناسب و همگام با تکنولوژی روز دنیا در تمامی شهرهای کشور عزیزمان ایران باشیم. انشاءا…

 

ایده اولیه شکل گیری  

مرکز تجارت الکترونیک در راستای سرعت بخشیدن به رویکردهای عصر الکترونیک، با هدف تأمین زیرساخت­ها و اشاعه فرهنگ زندگی الکترونیکی، در شهر جدید اندیشه واقع در فاز ۳ (مرکز استقرار ساختمان­های عمومی و مهم شهر) طراحی گردیده است. این مجموعه شامل ۳ بخش تجاری، اداری و هایپر مارکت در ۲۳ طبقه در نظر گرفته شده، که طبقات این مجموعه را به ترتیب سه طبقه پارکینگ، یک طبقه هایپر مارکت، سه طبقه واحدهای تجاری، دو طبقه تفریحی و رفاهی شامل رستوران­ها، کافی شاپ، بورس و … تشکیل می­دهد. فضاهای اداری در دو برج، در ۹ طبقه جا گرفته، که در طبقات ۱۳ و ۱۴ توسط پلی به هم متصل
می­شوند و کنترل هوشمند یک شهر الکترونیک از این محل صورت می­پذیرد.

 

 توجیه پذیری موضوع   

بسیاری از اقتصادانان، متخصصان و آینده نگرها بر این عقیده­اند که در سالهای اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است که جهان را وارد عصر اطلاعات می­کند. این انقلاب بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق کرده  است. در عصر حاضر علوم اطلاعات و اطلاع رسانی، مهم­ترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محسوب می­گردد. فناوری اطلاعات در جهان با سرعت چشمگیری در حال توسعه است و کلیه فعالیتهای روزمره بشر را تحت شعاع خود قرار داده است. از پیامدهای تجارت الکترونیک می­توان بانکداری الکترونیکی، گسترش استفاده از کارت­های اعتباری، کاهش بوروکراسی و روند اداری مبتنی بر کاغذ، کاهش هزینه ارائه خدمات، ایجاد زمینه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارتباط تجاری شهر با سایر نقاط جهان و … را نام برد. شهروند الکترونیک برای زندگی در یک شهر الکترونیک که کلیه خدمات آن از طریق اینترنت ارائه می­شود فردی است که توانایی استفاده از فناوری اطلاعات در تمام امور روزمره خود را داشته باشد، بدین ترتیب تفریحات، آموزش، ارتباطات و تراکنش های فردی به طریق الکترونیکی انجام می­شود.  به عبارت دیگر در توسعه شهر الکترونیک دو جنبه اساسی باید مد نظر باشد، اول اطلاع رسانی عمومی و آماده سازی شهروندان برای استفاده از خدمات الکترونیک ارائه شده، دوم تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز جهت توسعه و اداره یک شهر الکترونیک. یکی از مؤثرترین شیوه­ها برای رفع مشکلات و موانع موجود و سرعت بخشیدن به هدف زندگی الکترونیکی احداث مرکز تجارت الکترونیک می­باشد. تاریخ نشان داده است، معمار با طراحی فضاها و مراکز مختلف  توانسته در ذهن افراد تأثیرگذار بوده و بی آنکه خود متوجه آن باشند،  فرهنگی را در بین افراد جامعه القا نماید. پس ساختمان مرکز تجارت الکترونیک، به عنوان نمادی بر این موضوع
می­تواند در ذهن ها تأثیرگذار بوده و زمینه ذهنی را جهت پذیرش از جانب عموم جامعه فراهم نماید. این مرکزی است که سرعت و سهولت لازم را جهت اشاعه فناوری اطلاعات و علوم الکترونیک محقق می­سازد. در چنین مرکزی کلیه خدمات و تجهیزات و امور مرتبط با صنعت الکترونیک و فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات عرضه می­شود. این مرکز به تربیت متخصصان و پرورش نیروهای لازم می­پردازد. کلاس­های  آموزش، سمینارها، workshop و … در این مرکز به افزایش سطح آگاهی عموم در جامعه کمک می­کند. این مرکز می­تواند در معرفی صنعت الکترونیک، کاربرد آن در امور تخصصی و روزمره، معرفی مشاغل جدید و آماده  کردن ذهن ها برای پذیرش موضوع مؤثر  باشد. به طور کلی نبض یک شهر الکترونیک از این مرکز می­زند.

 

———-

متراژ (مترمربع)

تعداد طبقات

کاربری

۱۷۴۶۰

۳        (۵۸۸ واحد)

پارکینگ

۳۵۹۶

۱

هایپر مارکت

۳۹۲۰

۳       (۱۴۶ واحد)

تجاری

۶۵۹

۱

رستوران

۹۹۲

۱

شهربازی

۶۲۶۹

۱۰

اداری

۸۵۵

۲

تالار

۲۷۰

۱

سالن کنفرانس و آمفی تئاتر

۲۷۹

۱

کنترل شهر

۸۲۰۸

مشاعات

۱۷۵۴

۴

انباری

۲۶۹۱

۱۷

خدماتی

۱۵۲۸

تأسیسات

۷۷۴۲

فضای باز

۵۶۲۲۳

جــمع

———-

Untitled-2

6 a1

5 3-(2)

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :